duminică, 10 martie 2013

Rezistenta la rulare-RR, aderenta pe asfalt ud-AAU si zgomotul la rulare, 3 indici ai anvelopelor auto, mai putin cunoscuti de catre conducatorii auto

Banalele anvelope auto ascund o nebanuita varietate de caracteristici pentru cumparatorul obisnuit. Daca latimea anvelopei, diametrul jantei sau identificarea unui pneu de zapada sunt elemente destul de cunoscute printre conducatorii auto, numeroase alte caracteristici raman doar Ia indemana specialistilor.


Alegerea unui pneu in deplina cunostinta de cauza este usurata de existenta unui standard de etichetare pentru anvelope, asemanator celui de la aparatele electrocasnice.

Anvelopele automobilelor sunt etichetate conform normelor europene cu 3 indici , cu scopul de a informa corect si intuitiv clientii, fara ca acestia sa fie nevoiti sa aprofundeze cunostinte de specialitate auto.

Indicii implementati sunt :

- Rezistenta la rulare (RR)

- Aderenta pe asfalt ud (AAU)

- Zgomotul la rulare (ZR)

Intocmai ca la aparatele electrocasnice, indicii RR si AAU sunt reprezentati pe o scala grafica, de la A la G.

Indicele ZR este marcat numeric, ca valoare in decibeii a zgomotului produs la rulare.

O anvelopa cu indice bun de rezistenta la rulare (RR) amelioreaza consumul de carburant al automobilului, iar - daca acest indice este important pentru dvs. – pe eticheta va trebui sa cautati un indice cat mai apropiat de valoarea A.

Anvelopele cu rezistenta mica la rulare sunt confectionate dintr-un cauciuc mai rigid, cu frecari mici la suprafata de contact cu carosabilul.

Aceasta conjuctura dinamica ofera si avantajul unei poluari mai mici cu particule materiale microscopice care se desprind din anvelopa in timpui rularii. In termeni practici, acest tip de anvelopa are o viata mai lunga, uzura facandu-se dupa un numar mai mare de kilometri rulati decat la alte anvelope.

Indicele de aderenta la asfalt ud (AAU) ne indica o anvelopa construita dintr-un cauciuc mai moale si cu un desen mai adanc pe banda de rulare, care sa permita un drenaj cat mai bun al peliculei de apa dintre anvelopa si carosabil in timpul rularii pe drum ud. O astfel de anvelopa acvaplaneaza mai greu. Utilizata pe carosabil uscat se comporta foarte bine la frane bruste, insa se uzeaza mai accentuat decat o anvelopa cu indice mic de rezistenta la rulare (RR), polueaza mai mult cu particule materiale, iar consumul de carburant este mai mare.

Pentru fiecare din indici, performanta cea mai buna ii corespunde valorii A, iar cea mai slaba valorii G.

Trebuie remarcat ca indicii RR si AAU sunt invers proportionali, astfei incat o performanta mai buna pe una din scale implica automat o performanta mai slaba pe cealalta scala. O anvelopa cu indice RR de valoare A, implica automat o valoare mai mica a indicelui AAU si invers.

Indicele de zgomot la rulare masoara strict poluarea fonica in decibeli. Nu exista nici o echivalenta tehnica intre acest indice si gradul de poluare cu particule materiale desprinse de pneu in timpul rularii, insa la indici RR si AAU egali este recomandat sa alegeti anvelopele cu zgomot mai mic.

Drum bun !


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu